tirsdag 5. april 2011

Uke 8 - with love from the USA

New Orleans
Jeg sitter på hotellrommet mitt i New Orleans i USA for skriver denne posten. Et av verdens største kongresser i kardiologi foregår i disse dager her i byen og jeg er heldig som har blitt invitert for å delta. New Orleans er en fantastisk by, og fra rommet mitt har jeg nydelig utsikt over det franske kvarteret, og med den majestetiske Mississippi-elven i bakgrunnen. Jazz og blues-cafeer er like ved, og man kan høre nydelig musikk med en gang man beveger seg i gatene. Menneskene er kjempehyggelige og overalt blir man ønsket velkommen med store smil. Jeg smelter helt når voksne afroamerikanske sørstatsdamer kaller med "hunny" og "sweetie" og sier "come on in" og "you have a lovely day" med sin umiskjennelige sørstatsdialekt. Jeg har alltid elsket USA.

Mat, fattigdom og kriminalitet
Det er ikke lett å holde seg til en ripped-vennlig diett når man er på tur i utlandet og dette gjelder spesielt for New Orleans. Byen er kjent for sitt utsøkte kjøkken, og verken rettene eller porsjonene er spesielt diettvennlige. Det sies at Louisiana er den feteste staten i USA, noe som er lett å forstå. Årsakene til dette er selvsagt mange og komplekse. Spesielt må man ta i betraktning fattigdommen og de sosiale problemene som eksisterer her, ikke minst i New Orleans. Byen er fortsatt i knestående stilling etter Katrina og fattigdommen er godt synlig. Som så mange andre steder, er det også her den afro-amerikanske delen av befolkningen som er nederst på rangstigen. Kriminaliteten er på vei nedover, men fortsatt høy. De siste dagene har deg gått en voldsbølge over byen som har ført til drap, skader og arrestasjoner.

Reise ingen unnskyldning
Jeg reiser endel i forbindelse med jobben og er opptatt av å opprettholde treningen. Jeg sjekker derfor alltid treningsfasilitetene før jeg velger hotell. Det viktigste for meg er faktisk nettilgang og treningsrom. Er disse tingene i orden, er jeg villig til å akseptere mye annet. Her på Omni Royal Orleans er det fine treningsmuligheter med et lite fitnessenter og svømmebasseng på taket. En av utfordringene ved trening er jetlagen som oppstår i forbindelse med lange flyturer. Jeg tror jeg er spesielt sensitiv for dette. Har vært veldig slapp og søvnig under oppholdet. Og selvom kroppen er sliten våkner jeg likevel svært tidlig på morgenen, gjerne rundt 4-5 tiden. Kroppen henger på en måte fortsatt igjen i norsk tid.

Til tross for dette har jeg likevel klart å presse inn 4 treningsøkter på de siste dagene. 2 kardioøkter og 2 noe kortere styrkeøkter. Dietten derimot har jeg ikke klart å holde. Det er nærmest umulig. Det kan bli lange lunsjer og sene middager. Dessuten er jeg en sucker for deserts, og har virkelig kost meg med eventyrlige sjokoladeretter. Jaja, jeg er tross alt på tur. Imorgen er det siste dag her, og på torsdag er det tilbake til hjemlandet. Jeg gleder meg til å se kona og barna.

Innspurten
Sommeren nærmer seg med stormskritt, og jeg har nå under 3 måneder på å nå "Ripped liked Brad Pitt" målet mitt. Herifra og inn skal det ikke være noen flere utskeielser. Nå er det blodig alvor. Intensiteten på treningen skal økes så mye som mulig, og dietten skal være streng. Det er ingen vei tilbake. Jeg er bestemt og skal jobbe målrettet. Oppdraget SKAL fullføres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar