mandag 28. mars 2011

Uke 7 - back on track!

Reduksjon
Å redusere treningsmengden har absolutt vært positivt for meg. 4 økter i uken, hvor hver muskelgruppe for kjørt seg 2 ganger hver har fungert veldig fint. Jeg har mye mer overskudd, er ikke slapp og sliten og klarer å yte mye bedre på treningen. Har også hatt et par kardio-økter i uka med god hell. Håper denne fremgangen fortsetter.

Eksperthjelp på nytt
Jeg må få lov til å berømme Karine Sperre fra Energika som har gitt tett og god oppfølging. Hun tar prosjektet mitt virkelig seriøst og er opptatt av at jeg skal lykkes med målene mine. Hun han tilbudt seg å komme til treningsstudioet mitt og observere min teknikk og ytelse, for å se om det er noe som kan optimaliseres ytterligere. Dette setter jeg stor pris på.

Jeg har lest litt om optimalisering av treningsteknikk selv også, og prøver å implisere prinsippene. Styrketrening og muskelbygging er hva man gjør ut av det. Man får betalt i henhold til den innsatsen man nedlegger. Mange stresser seg gjennom øktene og er mer opptatt av å oppnå et bestemt antall repetisjoner enn selve kvaliteten på hver repetisjon. For å få gode resultater må man kjenne på at musklene virkelig jobber med hver enkel repetisjon.

De fleste styrkeøvelser består av to faser; en konsentrisk fase (hvor muskelen forkortes mot motsand) og en eksentrisk fase (hvor muskelen forlenges mot motstand). Det er viktig å få maks ut av hver fase. Ta feks benkpress. I det du skyver vektstangen fra deg jobber brystmusklene og triceps konsentrisk. I denne fasen er det viktig å ikke prøve å vippe vekten opp (jerk), men å ha en glatt og rolig bevegelse. Like viktig er den eksentriske fasen hvor vektstangen senkes ned på brystet. Hvis man hovedsakelig lar tyngdekraften gjøre jobben og slipper den mer eller mindre ned, får ikke musklene jobbet noe særlig. Hvis man derimot senker den rolig får musklene kjørt seg også i denne fasen. Resultatet kan bli at du klarer færre repetisjoner, men til gjengjeld er kvaliteten og effekten langt høyere.

Storspisingen
Så hvordan går det med mitt store matinntak? Faktisk så har jeg klart å følge kostrådene i ganske stor grad. Jeg tror nok ikke jeg spiser akkurat 300gram kjøtt x 3 daglig, men kanskje nærmere 200gram x 3. Proteintilskudd tar jeg i tillegg som anbefalt. Dette fungerer greit for meg, og jeg legger ikke på meg noe særlig med fett. Men hvor mye skal man spise?

Mange som prøver å bygge muskler får problemer med økt fettlagring på kroppen i det de prøver å spise seg oppover i muskelmasse. Problemet er nok at de spiser litt FOR mye. Man kan heller ikke ha et ensidig fokus på antall kalorier. Kvaliteten er også viktig og kostholdet må være sunt og bestå av gode næringsstoffer. For å bygge muskler er det nødvendig å ligge i kalorioverskudd, men det er ikke slik at mest mulig mat gir mest mulig muskelvekst. Kroppen har nok en kapasitet for hvor mye den klarer å prosessere til muskulatur, og overskytende blir lagret som fett. Jeg har lest at for å bygge muskelmasse bør kaloriinntaket ligge ca 15% over totalt forbrenning per dag. Total forbrenning er basalmetabolismen + antall kalorier forbrent ved trening. Hvis basalmetabolismen til en person er 1500 kcal, og vedkommende trener ca 500 kcal daglig, blir total forbrenning 2000 kcal. For muskelvekst holder det da å spise ca 2300 kcal.

Målene?
Jeg har ingen mål denne uken. Eller neste uke heller for den saks skyld. Har bestemt meg for å kun måle månedlig fremover. Måleintervaller på måneder gir nok større differanser enn ukentlige målinger, og kanskje blir det mer inspirerende.

7 kommentarer:

  1. Bra! Spennende å følge "prosjektet" ditt :-)

    SvarSlett
  2. Virkelig spennende!
    Trener selv 3 ganger (man, ons, fre) og syns det er mere nok! Pleier å ha harde økter, og la kroppen restituere dagen etter. Syns det har funket relativt greit, med overraskende gode resultater.

    Mitt største problem er å gå opp i vekt! Badevekta er som heisen på Grand Hotel, går opp og ned hele tiden. Jeg har blitt mye sterkere enn det jeg var før, per dags dato benker jeg 17kg mer enn det jeg veier, og greier fint 13 pull-ups men har ikke blitt noe særlig større i det siste. Vurderer å starte med proteinshake, men har hørt at det sliter ut nyrene, så er litt skeptisk.
    Du finner omtrent ikke noe fett på kroppen min, skremmer meg det også.

    Noen tips som lege og treningsnarkoman?

    SvarSlett
  3. Kjempebra at du trener, og for en flott fremgang du har hatt!

    Når det kommer til muskelvekst avhenger mye av kostholdet. Man må få i seg flere kalorier enn man forbrenner for å kunne vokse.

    Jeg ville sett nærmere på kostholdet mitt. Får du i deg nok mat? Og nok av de forskjellige næringsstoffene. Spesielt karbohydrater og proteiner er viktig for å vokse. Kildene til disse stoffene bør også være sunne. Jeg vil anbefale havregryn daglig til frokost. Ellers bør du få i deg mye kylling, fisk, grønnsaker, ris og pasta. Spis gjerne frukt utover hele dagen. Rett etter trening bør du få i deg raske karbohydrater, feks en halvliter juice eller nektar.

    Hvis du likevel ikke vokser, kan du godt prøve protein shakes. Det er mye skriverier om at dette skader nyrene, men som lege mener jeg at det er feil. Hos en frisk person har nyrene stor kapasitet og blir ikke slitne av et par shakes om dagen.

    Lykke til.

    SvarSlett
  4. Takker for ett bra svar! Hadde faktisk vært litt morsomt om du hadde lagt ut bilde av deg FØR du begynte med dette prosjektet, og et bilde etter..

    SvarSlett
  5. Har tenkt på det, og har faktisk før-bildene liggende, men er foreløpig litt for blyg. Vi får se...

    SvarSlett
  6. "Har tenkt på det, og har faktisk før-bildene liggende, men er foreløpig litt for blyg. Vi får se..."

    Måske kan vi nøjes med efter (etter) billederne så :-)

    SvarSlett
  7. Du skal alltids kunne få en kope, bror!

    SvarSlett