mandag 14. mars 2011

Uke 5 - hardt å vokse

5 uker på vei i prosjektet og jeg må innrømme at å øke muskelmasse er HARDT! Dvs det er nok genetisk betinget og varierer mellom individer. Jeg er dessverre utstyrt med gener som tilsier en lang slank kropp med relativt tynne muskler. En med en slik kropp omtales gjerne om en "hard gainer" i treningsmiljøet, og det tar tid å bygge opp musklene. Jeg tror jeg gjør det meste riktig; trener svært intensivt, spiser langt over evne og har til og med godt med på å ta noen tilskudd. Må vel bare være tålmodig tenker jeg.

Dagens målinger: begge armer: 32 cm. Skuldre 116 cm. Bryst 105 cm. Altså vokst 1 cm rundt brystet og jeg sier meg fortsatt fornøyd. Jeg hadde forøvrig tidenes treningsuke med 5 styrkeøkter og 5 kardioøkter på kun 6 dager. Med et så høyt aktivitetsnivå kan jeg spise nesten hva som helst uten å legge på meg.

Planen er å fortsette med dette regimet med storspising og hardtrening i rundt 3 mnd til. Da kommer kroppen min til å ha et svært høyt metabolsk nivå. Den siste halvannen måneden før avslutning kommer jeg så til å kutte betydelig ned på kaloriinntaket, hovedsakelig ved å redusere karbohydratnivået. Samtidig kommer jeg til å opprettholde den høye intensiteten i treningen. Håpet er dermed å utnytte det høye forbrenningsnivået til egen fordel. Når kroppen ikke får det høye kaloriinntaket den er vant til, kommer den forhåpentligvis til å "spise" av sine egne fettlagere for å imøtekommet det høye forbrenningsnivået den er vant med. Så får vi se om praksis stemmer med teori når den tid kommer.

Faren er nemlig at kroppen er slu. Etter en stund med færre kalorier, skjønner den at den holder på å bli lurt og skrur derfor ned forbrenningen igjen. Jeg har lest at det finnes en vei rundt dette også. Såkalt ZigZag dieting. Det går ut på at man reduserer kaloriinntaket som anført over, men når forbrenningen går ned igjen etter noen dager, øker man den igjen ved å storspise i en dag. Deretter reduserer man igjen kaloriinntaket. Slik fortsetter man med ZigZagging til målet er oppnådd. Om dette stemmer i praksis, eller kun er en av mange teorier på internett er vanskelig å si. Jeg får se om jeg får behov for det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar