onsdag 25. mai 2011

Uke 14 - "National acclaim"

Oppmerksomhet
Den siste uken har bloggen fått endel ekstra oppmerksomhet. Det begynte med at jeg ble kontaktet av en hyggelig journalist fra Dagens Næringsliv. De holdt på med en lenger reportasje om hvordan trening har blitt den nye trenden i samfunnet og tegn på velvære og status. De skrev videre om hvordan enkelte går ekstra langt med fysisk aktivitet og at dette kan ha uheldige konsekvenser også. Endel nasjonale og internasjonale eksperter var også intervjuet. De brukte blant annet min historie og blogg som et eksempel på en person som trener veldig mye. Jeg synes det til slutt ble en balansert og god fremstilling, men bruker gjerne litt plass her for å nyansere ytterligere.

Ikke ekstremt mye trening
Det er nok riktig at jeg bruker mer enn gjennomsnittlig tid på å trene, men trening er på ingen måte min største lidenskap, eller altoppslukende for meg. Jeg gjennomfører altså 4 økter med styrke i uken, hver på 1 time. I tillegg løper jeg totalt 30 km i uken, som igjen tar totalt 2,5-3 timer. Tar man med skifting, dusjing og matinntak etter trening kommer man likevel ikke over 12-13 totalt i uken. Jeg vil ikke si det er veldig mye. Det er mange av mine kollegaer som bruker mer tid enn dette, for ikke å snakke om deltids- eller heltidsidrettsutøvere som selvsagt bruker mye mer tid enn dette.

Dietten min er heller ikke ekstrem på noen måte. Basisen i min livsstil har alltid vært å trene regelmessig og spise sunt. Det er denne filosofien jeg viderefører også i dette prosjektet, men i en litt mer skjerpet versjon. Jeg spiser mager kjøtt og fet fisk. Karbohydrater i form av grønnsaker og helkorn. Riktignok tar jeg ekstra mye proteiner under prosjektet.

I TV-studio
Reportasjen i Dagens Næringsliv ble lest av mange og jeg fikk mange positive tilbakemeldinger. Tydligvis ble den også lest av de som lager God Morgen Norge for TV2 og på mandag ble jeg kontaktet av redaksjonen og invitert som gjest til sendingen 24/5-11. Bakgrunnen var oppslaget om psykolog Kristin Spitznogle som hadde gått på en fysisk og psykisk smell etter alt for mye trening. Igjen var temaet de uheldige sidene og konsekvensene av et altfor stort fokus på trening og kosthold. Med i panelet var også et av Norges fremste eksperter innen trening og kosthold, Jorunn Sundgot-Borgen fra Norges Idrettshøyskole. Begge disse damene er svært kunnskapsrike og det ble en meget god diskusjon. Å være i TV studio er uansett alltid spennende og morsomt. (tilgjengelig på nettet for de som har sumo-abonnement)

Det virkelige helseproblemet
For meg var det viktig å fremheve (både i DN og på TV2) at det ikke er overtrening som er det store helseproblemet i Norge. Selvom enkelte tar trening for langt og blir overtrente, så er det ikke slike at vi er en nasjon av treningsfanatikere som trener for mye. Snarere tvert i mot. Undersøkelser fra Norge viser at alt for få er tilstrekkelig fysisk aktive og fedmeepidemien er i ferd med å få fotfeste også her til lands. På nyhetene igår kunne man høre at så mye som hvert 5. barn i Norge lider av fedme. Studier viser også at barn som går inn i puberteten med sykelig overvekt har svært dårlig prognose med tanke på å ta av kiloene igjen. Det er dette som er og kommer til å bli den store utfordringen og kostnaden i helsevesenet. Det viktigste er å få folk flest til å bli mer fysisk aktive og et fokus på at enkelte trener for mye er en avsporing av helsedebatten. Spesielt i TV-sendingen følte jeg at jeg fikk frem dette budskapet godt.

Jorunn Sundgot-Borgen jobber med toppidrettsutøvere og kan det meste om kroppsfett og ripping. Etter sendingen hadde jeg en god prat med henne og plukket opp et par gode tips.

Hvorfor
Jeg har fått endel spørsmål om hvorfor jeg gjennomfører dette prosjektet. Hvorfor vil jeg bli ripped? Jeg har skrevet om det før og kan godt gjøre det igjen. Å være ripped eller definert er ikke nødvendigvis det samme som å være veldig sunn. Den største effekten av å trening og sunt kosthold tar man ut lenge før man blir ripped. Dette er bare en ekstremøvelse som ikke gir noen særlig ytterlig helsegevinst. Grunnen til at jeg likevel vil gjøre det er rett og slett for å se om jeg kan klare det. Jeg er 35 år og har ikke lenger kroppen til en 20-åring. Men min hypotese er at man likevel kan oppnå gode resultater dersom man trener og spiser riktig. Dette er derfor en utfordring til meg selv. Jeg vil se om jeg har evnen og disiplinen over tid til å gjennomføre et tøft prosjekt og nå et vanskelig mål. For meg handler det om å utforske mine egne grenser og muligens sprenge dem. Det handler om mestring og bygging av selvtillit.

On track
Ellers føler jeg ting går on track i prosjektet. Jeg begynner nå å merke at jeg har konsentrert meg mye om løping de siste ukene. På den ene siden har fettprosenten gått ytterligere ned, men det går litt på bekostning av muskler og styrke også. På benkpress er jeg bittelitt svakere enn før, men ikke bekyringsverdig. Det drar seg til nå og blir spennende fremover. Jeg er forsiktig optimist med tanke på å nå målet.

5 kommentarer:

  1. Din blogg er velskriven og interessant (særleg sidan du har tung fagleg bakgrunn).

    Kva er den ideelle fettprosenten ?
    Kan du oppgje intervall for grader av "veldig bra" til "veldig dårleg" fettprosent (for menn) ?

    SvarSlett
  2. Hei og takk for hyggelig kommentar og gode spørsmål. Det er noe som heter essensiell kroppsfett. Dette er den minste mengden fett en person må ha for å opprettholde normale kroppsfunksjoner. For menn er essensiell fettprosent 2-5%. Har man lavere fettprosent enn dette (noe nesten ingen har) kan man få alvorlige helseproblemer. Så minimum anbefalt kroppsfett for menn er over 5%. En idrettsutøver har fettprosent på 6-13%, en som driver med fitness 14-17%. Gjennomsnittlig fettprosent for menn ligger på 18-24% og over 25% regnes som overvekt/fedme.

    SvarSlett
  3. Takk for gode svar (også på dei andre spørsmåla eg hadde).

    SvarSlett
  4. Inspirert av bl.a. denne bloggen (og alt preiket om lavkarbo ellers), startet jeg i går med lavkarbo. Som nybegynner prøver jeg å finne ut hva jeg kan (og ikke kan) spise. Disse to dagene har bestått av egg, bacon, kylling, karbonade,creme fraice, nøtter, h-melk, vann, vann og atter vann. Problemet er at jeg ikke vet hvor mye jeg kan putte i meg og allikevell gå ned i vekt. Har funnet ut en del om HVA jeg kan spise, men ikke hvor mye.

    Når jeg nettopp leste i et ukeblad "Lavkarbo -gå ned 3-6 kg på 4 uker" ble jeg til et stort ? Så mye snakk/skriverier som det er om lavkarbo, trodde jeg at kilone raste av mye raskere. På vanlig slankediett (kutte ut godteri, kaker, pizza, chips, fet mat, sauser, brus osv) har jeg gått ned 3-4 kg på samme antall uker. Så, altså ??? Anyone?

    Og hva skjer når ferien kommer og alle måltider blir spist på hotell/restaurant? Altså; Hva skjer når karboinntaket blir så høyt at kroppen ikke lenger er i ketose? Nå er ikke jeg i ketose etter 2 dgr., men altså....

    Jeg er redd for at dette ender med +5 kg og ikke det som er målet, nemlig -5

    Hilsen Spørsmålstegnet.

    PS. Bra blogg forresten -og min beundring for at du har klart å holde "dietten" så lenge. Synd vi ikke bor under samme tak så hadde jeg også gått en slankere sommer i møte, men vi har hver vår familie, og min fyller skuffer og skap med forbudte ting for en som skal prøve lavkarbo.... sukk... Får dra fram vekten på mandag og se om det er + eller - etter inntak av masse fete produkter. Spennende uke

    SvarSlett
  5. Oi, hva skjedde med mitt innlegg ovenfor?

    SvarSlett