tirsdag 21. juni 2011

Uke 18 - bursdag, forlengelse og 4-pack

Bursdag
Det er deilig å løpe utendørs, men når det kommer til intervalltrening trives jeg best på tredemølle, da det er lettere å regulere intensiteten. Igår måtte jeg for første gang plotte inn alder på mølla. Default alder på programmet er nemlig 35 og jeg har vanligvis derfor kunnet hoppe over det trinnet hvor man skriver inn alder. Men igår fylte jeg 36 år, og i det jeg kom til alder på tredemølla, måtte jeg stoppe opp og tenke litt. Jeg måtte faktisk trykke én gang på + for å øke alder til 36. Original måte å få en reminder på at man blir eldre.

"Man er så gammel som man føler seg"
Men i grunn kunne jeg bare latt den stå på 35. For hva har egentlig endret seg fra dagen før? Faktisk er jeg sannsynligvis i bedre form nå enn hva jeg var for noen uker siden. Alder slik vi mennesker definerer den, er bare et tall. En kalkulasjon basert på hvor mange ganger jorda roterer om sin egen akse. Hva har egentlig frekvensen på jordas rotasjon med vår fysiske (eller psykiske) form å gjøre? Det passer egentlig å dra frem den gamle klisjeen om at man er så gammel som man føler seg. For det er nemlig sant. Livet er i stor grad hva man gjør det til. Hvis man er heldig og har helsen i behold og samtidig gjør de nødvendige tiltakene for å holde seg i god form, spiller det virkelig ikke noen rolle hvor mange år man er. For min egen del er jeg i mitt livs form. Som 36-åring er jeg sterkere, raskere og friskere enn da jeg var 26 år.

Søknad om forlengelse
Jeg vet at fristen for prosjektet mitt er satt til 1. juli. Men jeg føler for å søke om en liten forlengelse. Jeg føler jeg er veldig nær ved å nå målet mitt, men innser samtidig også at jobben kun vil være 85% fullført om jeg avslutter om 9 dager. Det vil være dumt å avslutte med 85% kun for å holde en kunstig frist. Da er det bedre å avslutte med et 100% resultat og heller holde på til det resultatet er oppnådd. Jeg snakker dog ikke om mange ukers utsettelse, men realistisk sett tror jeg at jeg kan få et tilfredsstillende resultat rundt midten av juli.

4-pack
Målet for mange er jo å få en six pack. For min egen del har jeg klart å få til en 4-pack. De to nederste rutene av magemusklene er fortsatt dekket av noe underhudsfett og det er nettopp dette siste fettet som er vanskeligst å forbrenne bort. Dette vil nok ta litt mer enn de 9 dagene som gjenstår til 1. juli.

Jeg har gjort meg mange erfaringer i løpet av dette prosjektet og lært mye nytt om trening og kosthold. Jeg kommer til å sammenfatte disse erfaringene på en svært konkret og kortfattet måte etter prosjektet, slik at også andre kan prøve seg.

1 kommentar:

  1. Forlengelse innvilget, på den betingelse at vi får se "før"- og "etter"-bilde.

    SvarSlett