tirsdag 14. juni 2011

Uke 16 og 17 - Almost ripped

For det første beklager jeg at det ikke kom noen oppdatering forrige uke. Har vært en ekstremt hektisk tid nå rett før sommerferien på alle fronter og har ikke fått tid til å skrive noe. Arbeid, møter, foredrag, familie, barn krevet sitt. Men det betyr selvsagt ikke at jeg ikke har trent. La meg oppsummere uke 16 først:

Uke 16
Som dere kanskje husker så annonserte jeg tidenes treningsuke før uke 16. Målet var å perse (i en aller annen form) på alle øvelsene i styrketreningen, samt å løpe til sammen tilsvarende et maraton i løpet av uken. For å ta det siste først; nei, jeg klarte ikke å løpe 42 km, ikke fordi jeg ikke orket eller maktet, men fikk bare ikke tid. Men jeg klarte 36 km, noe som fortsatt er rekord for meg på en uke. Det er det som er fordelen med å sette overambisiøse mål; selv om man ikke når de helt, resulterer det likevel i et godt resultat. Det gikk bedre på styrketreningen. Enten økte jeg motstanden på øvelsene, eller antall reps/sett og har nå stabilisert meg på et høyere nivå.

Uke 17
Etter at jeg annonserte all løpingen på Twitter fikk jeg noen reaksjoner. Er det å løpe så mye nyttig, eller bare sløsing av tid og ressurser? Jeg har tidligere drevet endel høyintensitetstrening i form av intervalltrening. Men av en eller annen grunn sluttet jeg med det en gang ifjor og har siden kun konsentrert meg om langløping med moderat intensitet. Men etter å ha igjen lest om Trondheimsmodellen med 4x4, ble jeg inspirert til å gjenoppta denne formen. Den siste uken har jeg således igjen begynt med intervalltrening. Jeg løper i 4 minutter med 85% av maks puls (makspuls = 220 - 0,7xalder. Altså 220 - 25 = 195. 85% av dette blir 166), for så å gå raskt i 3 minutter. Det hele gjentas 4 ganger (derav 4x4). Forskning viser at dette er den beste måten å bedre formen på, og du kan lese mer om det her.

Almost ripped
Jeg kan allerede nå avsløre at ripped-målet er innen rekkevidde. Magemusklene kan stadig sees klarere, men jeg er absolutt ikke "helt der" ennå. Jeg sendte et foreløpig bilde til mine søsken, men har kun fått spydige tilbakemeldinger. Men det er slik vi er :)

Jeg har nå 2,5 uker igjen av prosjektet. For å virkelig gjøre den siste finpussen kommer jeg nå til gjøre noe som ikke er spesielt fornuftig, og på ingen måte anbefalt til vanlige slankeren. Jeg kommer til å minimalisere inntaket av fett og karbohydrater, og samtidig trene like intenst. Dette for å virkelig riste av den siste mengden med fett. Jeg gjentar igjen at dette ikke er noe bør prøves av noen og enhver. Jeg gjør det fordi jeg har god kontroll over de fysiologiske aspektene av dette, og vet hvor mine grenser går for hva som er trygt og forsvarlig. Så vær så snill og IKKE prøv dette selv! Kommer tilbake med en tilbakemelding om 1 uke på hvordan det har gått.



1 kommentar:

  1. Lykke til med innspurten!

    Selv klarte jeg å vrikke foten under hockeyspillingen (innebandy ute)i går, og må la løpingen vente i par uker, men ingen vond fot skal hindre meg i å løfte vekter!

    Blir nok ikke sixpack på meg til denne sommeren (selv om jeg har ca. 6 uker fra nå etter min plan), men kommer stekere tilbake neste år! :)

    SvarSlett