tirsdag 31. mai 2011

Uke 15 - siste måned

Verdiløse kosttilskudd
Nok en uke med trening og streng diett har gått. Jeg tenker stadig rundt og funderer over hvor jeg kan forbedre mitt prosjekt. Treningsform, mat og hvile evalueres kontinuerlig, og kommer jeg over en overbevisende studie om det ene eller andre forsøker jeg å integrere det inn i mitt prosjekt. Etter avis- og TV-opptredenen i forrige uke, har jeg fått endel henvendelser fra ulike aktører som prøver å selge meg kosttilskudd. Noen mer standhaftige enn andre og noen med mer overbevisende produkter enn andre. Bl a ble jeg kontakten av en som ville selge med L-Arginin som kosttilskudd for å bedre mine treningsprestasjoner. Som forsker er man skeptisk og kritisk av natur, og min tvil ble sådd allerede under samtalen. Teoriene om årsak og virkning hang ikke på grep og vedkommende avslørte en grunnleggende mangel på biologisk og fysiologisk forståelse. Det betyr selvsagt ikke at produktet til vedkommende ikke har noe for seg.

Medisinske forskere benytter seg hyppig av søkemotoren på www.pubmed.org. Her får man tilgang til de aller fleste medisinske artikler som er publisert. Et raskt søk her, etterfulgt av skumming av noen abstracts avslørte umiddelbart at L-Arginin ikke har noen dokumentert effekt for å bedre prestasjonene under trening. Jeg er forundret over hvor mye markedsføring det foregår av kosttilskudd. Jeg skjønner heller ikke at folk tør å selge slike dyre, og ofte verdiløse produkter til andre mennesker. I disse internettider er det fort gjort for enhver å finne ut av om noe fungerer eller ikke. Og hva med eventuelle bivirkninger? Ofte får man høre "nei, dette er et rent naturprodukt, så det finnes ingen bivirkninger". Slik utsagn avslører kunnskapsmangel. Alt kan potensielt ha bivirkninger og før man anbefaler noen å putte i seg noe, bør man ha en viss kunnskap om vedkommendes medisinske historie.

Sprekk
Ellers må jeg informere om at jeg gikk på en kjempesprekk i helgen hva angår sukker. Jeg har altså ikke spist noe sukker på flere uker. Denne søndagen var vi invitert på middag hjem til foreldrene mine og de vartet opp med en vanvittig grillfest. Kylling tandoori, kylling tikka, seekh kebab, burgere og masse tilbehør. Maten var så god at jeg kastet den i meg uten hemninger og med god samvittighet. Grillmat er jo sunt, masse proteiner, lite fett og ingen karbohydrater. Sålangt, såvel. Men så skjedde det. Lillesøster serverte en "vanvittig/ut av denne verden" marsipankonfekt. Sjokolade og marsipan er mine to største lidenskaper, så jeg hadde virkelig lidd i flere måneder nå. Først tenkte jeg: "vær sterk, ikke spis det". Men så tenkte jeg: "jeg har jo vært så flink i flere måneder nå, hva gjør vel en liten bit?". Så tok jeg en liten bit, og med det var sjelen solgt til djevelen. En bit ble til to, to til fire, og fire til jeg vet ikke hvor mange. Stoppet ikke før alt var ferdig. Utrolig deilig. Etter alle disse månedene...

Tidenes
Selvsagt fikk jeg dårlig samvittighet senere på kvelden. Det var da jeg bestemte meg for å lansere "tidenes treningsuke" som jeg også har Twitret litt om de siste dagene. Det tapte skulle virkelig tas igjen. Har derfor satt noen svært ambisiøse mål for inneværende uke. Bestemt meg for å gjennomføre fire knalltøffe styrkeøkter, hvor målet er å perse på alle øvelsene på den ene eller den andre måten. Dette kan bety å løfte rekordtungt på et apparat eller å ta flere repetisjoner enn vanlig. Men noe skal det være. I tillegg skal jeg løpe tilsammen tilsvarende et maraton (42km) i løpet av uken, 10 km ad gangen. Sålangt går det etter planen, blir spennende å se om jeg innfrir.

Siste måned
Jeg går nå inn i siste fase av prosjektet. Fortsatt gjenstår det litt før jeg kan kalle meg Ripped. Men nå er det ikke rom for flere glipp. Det skal kjøres knallhard disiplin inn til mållinjen. Ingen styrkeøkt skal tas lett og ingen løpetur skal sløyfes. Jeg er nærmere målet enn noen sinne før og jeg SKAL fullføre. En av mine nyttårsforsetter var å være i mitt livs form innen sommeren. Det er jeg allerede, nå gjenstår kun perfeksjon.

2 kommentarer:

  1. Sitat: "Treningsform, mat og hvile evalueres kontinuerlig".
    Korleis foregår denne evalueringa i praksis og kva slags tiltak/justeringar foretek du ?

    SvarSlett
  2. Hei

    Jeg leser mye på nettet, spesielt vitenskapelige artikler om trening og kosthold. Dersom jeg finner noe som jeg føler/mener kan bedre mine egne prestasjoner tar jeg det med. To nye eksempler; Fant nylig ut at forskningsstudier har vist at det gunstigste for muskelvekst og fettap er å ta en blanding av whey og kasein. Har derfor gått til innkjøp av to nye typer shakes, en med whey/kasein forhold på 80/20 til rett etter trening og en med 100% kasein til natten.

    Har også nylig lest at intervalltrening antageligvis er bedre enn vanlig løping/jogging med tanke på å bevare muskelmassen. Skal derfor nå trene intervall tre ganger i uken (Trondheimsmodellen - søk på nettet på Jan Helgerud og intervalltrening), i tillegg til 4 økter med styrke.

    SvarSlett