tirsdag 3. mai 2011

Uke 11 - Man kan alltid presse seg mer

Lavkarbo engasjerer
Det er tydelig at lavkarbodiett engasjerer mange. Etter forrige post fikk jeg veldig stor respons på Twitter, Facebook og mail, og jeg takker for gode tips, råd og tilbakemeldinger. Jeg er klar over at lavkarbodiett for mange er en egen livsstil. Det er finnes mye litteratur om lavkarbo og det er mange som mener mye om det. Det finnes også ulike former for lavkarbodietter, basert på ulike teorier om mengde karbohydrater og fett.

Jeg skal innrømme at jeg ikke kan så fryktelig mye om lavkarbodietter. Jeg forstår den grunnleggende teorien, men har egentlig ikke noen formening om én type lavkarbodiett kontra en annen. Imidlertid er jeg ganske overbevist om at det kan være en fordel å begrense karbohydratinntaket dersom man ønsker å gå ned i vekt. Hvor ekstremt man skal gå til verks får være opp til den enkelte. Men jeg mener at for de fleste er det en god start å kun kutte ut usunne kilder til simple karbohydrater. Eksempler på slike kilder er kaker, brus, juice, saft og godterier, fint brød og pasta, store mengder poteter og ris. Komplekse karbohydrater fra helkorn, grønnsaker, grovt brød etc kan man fortsette med.

Personlig har jeg valgt å konstruere en egen lavkarbodiett, som jeg vil karakterisere som semi-streng. Godis, kaker, sukkerbrus og brød spiste jeg ikke før heller, så ingen forandring der. Nå har jeg også kuttet ut ris, poteter etc også. Mitt KH inntak er begrenset til et par knekkebrød til frokost og salat/grønnsaker til lunsj/middag. Ellers går det hovedsakelig i proteiner og marint fett. Mange lavkarbodietter anbefaler høye mengder fett for blant annet å redusere sukkersuget. Utifra min medisinske forståelse ser jeg ikke helt hvordan dette kan stemme, så jeg lar være å spise noe særlig fett (bortsett det jeg får i meg fra fet fisk). Jeg hadde riktignok et sukkersug de første dagene, men det er altså nå helt borte - UTEN AT JEG ØKTE PÅ FETTINNTAKET.

Presse seg mer...
Når man trener regelmessig, er det lett å komme i en slags comfort zone hvor man gjentar de samme øvelsene og har den samme belastningen gang på gang. Man forledes til å tro at man tar seg skikkelig ut under hver økt og har virkelig gitt max. Min erfaring at er at dette ikke alltid stemmer. Jeg trener svært hardt og jeg har lenge trodd at jeg ga alt under hver økt. Men for å bli sterkere er progresjon nøkkelordet. Nylig utfordret jeg meg selv og økte treningsmengden betydelig. Istedet for å ta 3 sett på hver øvelse, gikk jeg opp til 4 eller 5 sett. Fra å løpe 12 km i uken, gikk jeg opp til 20 og så videre til 25 km i uken. Før trodde jeg ikke jeg kunne trene mer enn jeg gjorde, men nå har jeg altså stabilisert meg på dette nye nivået. Kroppen har en fantastisk kapasitet og det gjelder å konstant utfordre seg selv til å yte mer. Målet videre er å øke vektmotstanden på styrkeøvelsene og løpe tilsammen 30 km hver uke.

Magefettet går sist
Fettfordelingen på kroppen varierer fra person til person og er genetisk betinget. Hvor på kroppen fettet forsvinner bestemmes også av genene. Man kan feks ikke trene et spesielt kroppsområde og forvente at fettet forsvinner akkurat der. Det er også derfor situps ikke fører til en smalere midje. Fettforbrenning er en generell prosess i kroppen. Når jeg legger på meg lagrer jeg fett først på magen, og det er også herifra den forsvinner sist ved slanking. Jeg merker nå synlig at fettprosenten min synker (før oppstart hadde jeg en fettprosent på 17). Men jeg merker det hovedsakeling rundt skuldre, overarmer og bryst. Underhudsfettet over magen er også mindre, men jeg antar at vaskebrettet er det som kommer til å vise seg til slutt.

4 kommentarer:

  1. Hei Bilal og takk for kommentar. Ja det er hele poenget; økt muskelmasse og mindre fettprosent. En kombinasjon som er veldig vanskelig da man for å øke muskelmassen må ligge i kalorioverskudd, mens for å tape fett må man ligge i underskudd. Gjelder derfor å finne en riktig balanse og ta seg god tid. Lavkarbo er bra for fettforbrenning, men ikke så lurt for å øke muskelmasse. Prøver derfor å balansere litt med å spise mer karbo på styrkedager og heller kjøre streng lavkarbo diett på kardiodager. SEr ut til å funke foreløpig...

    SvarSlett

  2. www.fettprosent.no
    kan ein sjølv "måla" fettprosenten ved oppgje nokre enkle mål. Gir det eit godt anslag for den reelle fettprosenten ? (for folk flest)

    Den ekstremt veltrente norske kroppsbyggaren Christian Egner har ein fettprosent på 5.8 (!).
    Sjå filmklippet ved tidspunkt 44 minutt og 53 sekund:
    http://www.iform.no/pub/art.php?id=2257

    SvarSlett
  3. Hei

    Jeg vet ikke sikkert, men jeg har lest at kalkulatoren på fettprosent.no ikke er helt presis. Har lest enkelte steder på nettet at den viser litt for lav fettprosent.

    Det finnes måter og målinger som kan gi et nokså greit estimat av fettprosent. Men det mest presise er nok såkalt DEXA måling. Du kan få henvisning av fastlegen din og ringe litt rundt på røntgeninstitutter og spørre om de gjør dette. Jeg vet at man kan få utført en slik måling på Volvat medisinske senter. Da trenger man ikke henvisning heller. Men det koster rundt 6-700 kroner.

    5,8% er nokså ekstremt og krever mye!

    SvarSlett
  4. Hei.

    Takk for nyttige (og lynkjappe) svar, Wasim.
    Eg kjem ved ei passande anledning til å prøva ut det same kostholdet (kostholdsblandingen) som du bruker rett før/etter trening.

    Når det gjeld trening så er nok eit ganske klart mål ein fornuftig veg å gå for mange.
    Som statistikar så liker eg å talfesta treninga.
    Har fått målt fettprosenten ei gong: Det var med eit apparat på armen samt at lengden rundt biceps vart målt(det kan vera at vekta og høgde også vart brukt i utrekninga). Målinga vart utført ved "helseprofilsjekk" ved Domus Athletica (SiO/Universitetsidretten).

    Prøver kanskje måling hos Volvat neste gong for å få ei presis måling: Takk for tipset.

    Lykke til med innspurten din for å verta ripped before summer! Bra gjort viss du greier det.

    Helsing,
    "Kvantitativ trening"
    (får av ein eller annan grunn problem med å legga igjen kommentar som pålogga og må difor skriva innlegga som anonym)

    SvarSlett