tirsdag 10. mai 2011

Uke 12 - rå viljestyrke

Big ups to Hovseter class of 1991!
Før helgen var jeg på 20 års reunion for Hovseter ungdomsskole. Utrolig koselig å se alle gamle kjente igjen. Til min overraskelse fant jeg ut at mange av mine gamle skolekamerater fulgte med på denne bloggen. Til alle dere; tusen takk for hyggelige kommentarer og tilbakemeldinger. Kjempehyggelig å se dere alle igjen. Hovseter 4ever yawl!

Løp for livet
Forrige gang skrev jeg litt om hvordan man kan presse seg mer under trening, og den siste uken har jeg praktisert mine postulater. Jeg må si jeg ikke er noen stor fan av løping. Det er kjedelig og monotont. Men jeg mener også at det er kvalitetsmessig en av de beste måtene å trene på. Det er få øvelser som forbrenner mer kalorier enn en time med jogging. Skal man bli ripped er kardiovaskulær trening essensielt. Så selvom jeg egentlig misliker å løpe har jeg likevel tilbakelagt totalt over 32 km den siste uken. Jeg har samtidig holdt en streng karbofattig diett og i helgen hadde jeg også lenger fasteperioder. Det var tøft og slitsomt men resultatene merkes absolutt. Musklene blir stadig mer definert, og fettprosenten går ytterligere ned.

Rå viljestyrke
For å oppnå resultater må man være målrettet og nedlegge en helhjertet innsats. Å holde en streng diett og trene hver dag er selvsagt krevende. Det har vært en nydelig helg i Lommedalen og barna har kost seg meg is fra isbilen. Selvsagt har jeg også lyst til å bare ligge i hagen, spise is og kaker, og kose meg med masse god og fet mat. Men jeg gjør det ikke. Viljen til å oppnå et mål overgår følelsene som vekkes av fristelser som i disse dager befinner seg over alt. Til syvende og sist er den type oppofrelse og viljestyrke som skiller mellom fiasko og suksess.

Kardio og styrketrening
Mange hevder at mye kardiovaskulær trening er en ulempe hvis man samtidig vil bygge muskler. Personlig har jeg aldri forstått det helt. Etter forrige ukes diett- og løpsbonanza var jeg derfor spent på formen før gårsdagens styrkeøkt. Men jeg må si at løpingen på ingen måte har satt meg tilbake. Jeg løftet like tungt og effektivt som da jeg løp 10-15 km i uken. Faktisk virket musklene mer pumpet etter økten igår enn tidligere. Jeg mener bestemt at en kombinasjon av kardiovaskulær trening og styrketrening er den beste formelen. Ikke bare for å bli ripped, men først og fremst for å få en sunn kropp og god helse.

Kun noen uker igjen
Fristen for prosjektet er 1. juli. Jeg har altså 7 uker for å nå det målet. 20 juni har jeg forresten bursdag og fyller 36 år. Mitt personlige mål er egentlig å være ferdig allerede da. Et av mine nyttårsforsetter var nemlig å være i mitt livs form til min 36 års dag. Også det at fristen nærmer seg, motiverer meg til å presse meg ytterligere og være mer streng mot meg selv. Jeg tror dette kan være et greit tips om man ønsker å slanke seg eller nå et annet mål med kroppen. Sett en tidsfrist, og ha en aktiv og bevisst holdning til fristen. Tror også det kan være lurt å love seg selv en belønning om man når målet. For min del blir det en deilig ferie med kone og barn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar