mandag 7. mars 2011

Uke 4 - Etiske dilemmaer, sunn livsstil etc

En sunn livsstil
Jeg har fått litt kritikk for å fokusere for mye på utvikling av en veltrent og pent utseende kropp. Enkelte har ment at i kraft av min tittel som lege, kan leserne forledes til å tro at det programmet jeg nå kjører, er det som er best for å ha en sunn livsstil eller for å være veltrent eller gå ned i vekt. Jeg kan til en viss grad forstå kritikken. La meg derfor gjøre dette helt klart. Jeg har skrevet det før i bloggen også, men gjentar gjerne igjen:

Å være "ripped" er ikke nødvendigvis et tegn på sunnhet. Ei heller kan prosessen for å bli ripped kalles sunn. Å følge et slikt regime er ikke for hvem som helst, og jeg ville ikke anbefalt det for pasienter eller andre som ønsker å forandre livsstil for å få et bedre og sunnere liv. Jeg var allerede før oppstart av prosjektet i meget god fysisk form, og dette kan sees på som en ekstremdisiplin for å oppnå et ekstremt resultat. For folk flest som kun ønsker en mer veltrent og aktiv kropp ville jeg ha anbefalt et helt annet regime, men det faller utenfor rammene av denne bloggen.

En uke med overspising
Den siste uken har også vært ekstrem hva angår matinntak. Som dere husker så fikk laget et spesielt diettprogram som jeg har fulgt i en uke nå. Det har ikke vært enkelt. Jeg kan lett si at jeg har spist mer den siste uken, enn i noen annen periode av mitt liv. Jeg er ikke vant til å spise så mye og har tydelig kjent effektene av et slikt matinntak: til tider vært kvalm, og mye av tiden vært veldig varm i kroppen. Men det er rart hvor raskt kroppen tilvenner seg nye forandringer, og de siste dagene har jeg ikke merket noe spesielt.

Forfengelighet og etikk
Det er ikke bare fysisk ubehagelig å spise så mye, men det har for meg også opplagte etiske betenkeligheter. Jeg har spist rundt 15kg mat på 1 uke. Hvor riktig er det i en verden hvor det finnes barn noen få timer unna som sulter i hjel? Jeg har spist nærmere 7 kg kjøttprodukter på 7 dager. Hvor lurt er det økologisk sett? Jeg bruker tusenvis av kroner på prosjektet. Hvor riktig er det når milliarder lever i fattigdom? Hvor langt skal man egentlig gå kun for egen forfengelighets skyld? Jeg har ikke svarene, men vit at spørsmålene plager meg.

Resultater
Så hvordan har det gått med den nye dietten? Vel, til tross for at jeg har spist så mye som jeg har, har jeg ikke økt i bukomfang. Det er et godt tegn på at jeg trener hardt og holder metabolismen oppe. Har igjen trent 5 ganger den siste uken og i tillegg tok jeg mange chinups hjemme utover dagen på lørdag. Var derfor svært spent før dagens målinger. På gymmen sa en omansk kollega: "Man, you're really building up now!". Kona mener jeg stadig vokser (det mener hun forresten også om mitt ego, hvilket jeg er helt uenig i, men det er en annen sak) og jeg føler at enkelte av skjortene sitter strammere over brystet og skuldrene. Og på målene er det nettopp over brystet og rundt skuldrene at jeg har hatt størst fremgang den siste uken. Skuldrene har vokst med 2,5 cm til 116,5 cm, mens brystet har økt med hele 4,5 cm til 104,5 cm. Dette er et vanvittig resultat på bare en uke! Men nedturen er at rundt overarmene har jeg ikke vokst noe. Og det er litt rart da alle øvelsene jeg gjør går på overarmer. Itillegg er jeg stadig sterkere i biceps og triceps, noe jeg merker da jeg stadig løfter tyngre.

Alt i alt er jeg fornøyd med fremgangen og jeg fortsetter opplegget. Skal prøve å trene biceps og triceps enda hardere denne uken, så får vi se om det kommer noen resultater etterhvert. Hvis det er noen som har tips rundt dette, er jeg glad for å ta i mot.

Andre veier til ripping
Jeg har den siste tiden lest flere ulike artikler om ulike tilnærminger til å bli ripped. Jeg kommer til å skrive noen poster om dette utover uken.

4 kommentarer:

  1. Fortsett å ete mye, det er virkelig da man vokser! At du føler deg varmere er et godt tegn, fordi det tyder på økt stoffskifte på grunn av høyere verdier av T3 og t4 (thyroid hormone). Normalt høyt stoffskifte er linket til mye bra. Som økt vekst, motstand mot depresjon, økt sensitivitet for adrenalin osv.

    Jeg begynte å ete mer en vanlig September 2010, da veide jeg 70kg. Nå veier jeg 78kg med en liiten økning i fettmasse. Vennene mine sier jeg har blitt "svær".

    En vanlig dag for meg i matveien ser slik ut: Så mye havregryn jeg klarer å trykke i meg til frokost(300-400g ca) 6 brødskiver med pålegg til lunsj og flere bananer hvis jeg føler for det.
    Til middag eter jeg til jeg ikke klarer mer og litt til. Til kveldsmat 3-4-5 brødskiver etter appetitt. I tilleg går det ned rundt 1,6 liter melk om dagen. (h-melk) Kaloriregnskapet bikker nok 3000 kcal med god margin(har ikke regnet på det)

    Lykke til med prosjektet ditt!

    SvarSlett
  2. Imponerende matinntak Sven-Are. Men kan du si litt om treningsprogrammet ditt også?

    SvarSlett
  3. Et lite sidespor: Har du tatt baseline-målinger av f.eks lipider? Når intaket går kraftig opp er det kanskje, for egen helses skyld (og litt vitenskapelig nysgjerrighet) interessant å vite hva som skjer med bla. LDL/HDL/trigylserider?

    SvarSlett
  4. Det tenkte jeg på, men dessverre altfor sent. Det hadde vært svært interessant å se utviklingen av lipidene. Nå er det litt sent å ta baseline.

    Men jeg kan jo ta målinger før jeg starter den alvorlige fettkuttingen (ca 15 mai), så kan vi se hvordan effekten blir av det.

    Takk for innspill.

    SvarSlett