søndag 27. februar 2011

Uke 3 - På tide med eksperthjelp



Muskelmålene
Jeg har den siste uken vært i kontakt med en ekspert innen kosthold og trening og fått laget en spesialtilpasset plan. Mer om dette lenger ned i posten, men først, muskelmålene. Den siste uke har jeg kun hatt 4 styrkeøkter og har derfor hatt litt lavere forventninger til vekst. Har dog spist endel. Here goes:


Veksten har altså vært minimal. Kun en halv cm over skuldrene, ingen ting over brystet og høyre arm og en halv cm over venstre arm. Jaja, kan ikke vinne hver uke. Jeg tar dette som en motivasjon for å jobbe enda hardere over de neste ukene.Og NOE vekst har det jo vært da.

Eksperthjelp
Dette er egentlig en ganske morsom historie. Fra 1988 til 1991 gikk jeg på Hovseter ungdomsskole og i klasse med en som het Karine. Etter 1991 har vi ikke hatt noen kontakt før vi nylig "gjenoppdaget" hverandre på facebook.

Karine Sperre er idag personlig trener, coach og muskel- og leddterapeut ved Energika. Hun er også innehaver. Hun har videreutdanning i rehabilitering, belastningslidelser og idrettsskader, spesifikk trening samt bakgrunn innen kostveiledning. I og med at trening og kosthold er hennes ekspertiseområdet har hun fulgt med på denne bloggen. Hun synes eksperimentet mitt er morsomt og har derfor vært så snill og laget et spesialtilpasset kosthold og trengingsregime for meg:

Karines diettplan:

7:00 Når du våkner
40 gram myseprotein
10 gram glutamin

8:00 Frokost
300 gram kjøtt
En håndfull nøtter
Kaffe, te eller vann
10 gram glutamin

9:30 -10:30 Før trening
20 gram myseprotein

6 gram L-carnitine

10:30 Etter trening
Protein drink:
40 gram myseprotein
3 dl druejuice
2 scoop karbopulver
0,5 liter vann
10 gram glutamin


12:00 Lunch

200-300 gram sjømat eller fisk, salat, en søtpotet

10 gram glutamin

15:00 Snack

Nøtt og frukt miks. En stor neve miks av ulike nøtter og tørket frukt. 2/3 nøtter 1/3 del frukt
10 gram glutamin

17:30 Middag

300 gram kylling eller kalkun, grønnsaker med smør, 100 gram ris

10 gram glutamin


20:30 Kveldsmat

1 bokse cottage cheese, 2 scoop myseprotein, en håndfull rosiner

10 gram glutamin


Det første jeg tenkte når jeg leste gjennom denne planen var: "Woh, there!!!" Hvordan i all verden skal jeg klare å spise SÅ mye? Det er altså snakk om 1 kg kjøtt. Tar man med alt som skal spises, kommer det sikkert på rundt 2kg mat. Daglig. Men som Karine sa, skal du bygge muskler, må du spise mye. Proteiner blir det ihvert fall ikke for lite av i denne dietten.


Det andre som jeg (som lege) er litt tvilende til, er kosttilskuddene Glutamin og Carnitin. Ut i fra min forståelse av kroppens fysiologi er jeg usikker på de har noe for seg. Men Karine mener de er viktig og jeg er absolutt villig til å "give it a shot". Alt i vitenskapens navn! Jeg begynner fra og med idag (har i helgen kjøpt enorme mengder kylling og kalkun) og skal holde meg til denne planen til punkt og prikke i minst en måned. Det blir utrolig spennende å se effekten av Karine-dietten.


Hun har også laget en individuell treningsplan for meg. Som følger:

Mandag

A. Back Squat (knebøy)
5 x 6-8 reps 3 min mellom serier
3 x 10-12 reps 2 min mellom serier
1 x 20 reps

B. Rygghev, skrå

3 x 6-8 2013 tempo, 3 min mellom serier
2 x 10-12 2012 tempo, 2 min mellom serier

C. Standing Calf Raises (Tåhev)
5 x 10-12 45 sek mellom serier

Tirsdag:

A.1 Chin-ups semi-supinert
10 x 10 90 sek mellom A-1 & A-2
A.2 dips
10 x 10 90 sek mellom A-2 & A-1

B-1 Sittende biceps curls
3 x 10-12 90 sek mellom B-1 & B-2
B-2 Franskpress (triceps)
3 x 10-12 90 sek mellom B-1 & B-2


Torsdag:

A. Front Squats (front knebøy)
10 x 6 2,5 min mellom serier

B. Reverse Hypers (omvendt rygghev)
5 x 10-12 2 min mellom serier

C. Seated Calf Raises

5 x 20-25 45 sek mellom serier

Fredag:

A.1 Knestående enhånds roing
10 x 6 90 sek mellom A-1 & A-2
A.2 opptrekk horisontalt
10 x 8 90 sek mellom A-2 & A-1

B-1 Seated Hammer Curls
3 x 8-10 90 sek mellom B-1 & B-2

B-2 push ups, smalt grep
3 x 8-10 90 sek mellom B-1 & B-2

Nå har jeg allerede et treningsprogram som jeg føler funker veldig bra. Karine fokuserer på store muskelgrupper i sitt program og det gjør jeg også. Ser derfor ikke grunn til å bytte ut programmet mitt helt, men jeg kommer til å trekke inne elementer fra Karines program.

Karine, jeg vet du leser dette innlegget, dette blir en aldri så liten test på din kompetanse. Er jeg fornøyd etter en måned fortsetter jeg med planen din helt til sommer. Og når jeg målet mitt om være "ripped", ja da skal jeg be alle jeg kjenner løpe til Energika :)

8 kommentarer:

  1. He he, ja det var det første jeg tenkte også, så mye kjøtt/fisk?. Men det går sikkert bra. Er spent på fortsettelsen. Lykke til!!!
    Kai

    SvarSlett
  2. Jeg paa min side falt litt ut av det nye opplegget naa. Ikke vet jeg hva Glutamin er, og ei heller vet jeg om mange av de ovelsene som er nevnt, men har funnet mitt opplegg, og har okt baade treningsmengden og matmengden (slik tipset er) og synes i grunn jeg ser (maaler ikke) fremgang. Morsomt.


    Lenge leve six-pack'n! :)

    Lykke til videre...

    SvarSlett
  3. Bra Kamil!!! Må være ærlig, jeg trodde ikke du skulle vise deg å være en treningsfreak, men desto hyggeligere er det! La oss ta en liten 6-pack show off til sommeren. Jeg inviterer til grill på terrassen!

    SvarSlett
  4. Hvis målet er å bli "ripped" så er leangains.com verdt å sjekke ut.

    SvarSlett
  5. Takk for tipset. Skal sjekke det ut.

    SvarSlett
  6. Hej Wasim, med kostplan synes jeg der er for meget kosttilskud. Såvidt muligt er jeg fortaler for at kroppens behov skal dækkes via kosten og ikke tilskud, især fordi du om 6 måneder / 1 år / 10 år ikke kan gøre dig afhængig af at spise tilskud, men på forsøgsbasis synes jeg det er "OK" .

    Jeg gad godt at se hvad din samlet protein / Kulhydrat / Fedt bliver igennem denne plan? Umiddelbart tror jeg du kommer omkring +2500kcal hvilket er fin når du bulker, men det gør du vidst ikke lige nu?


    Glutamin har såvidt jeg ved ikke videnskabeligt dokumenteret effekt på muskelvækst - men hard core bodybuilder bruger det (sammen med ulovlige vækstfremmer )

    Glæder mig til at se hvordan det udvikler sig

    SvarSlett
  7. Så vidt jeg har forstått er Glutamin ikke noe man tar for å stimulere økt muskelvekst som sådan, men for å forhindre katabolsk effekt (muskelnedbrytende). Jeg mener det er vist gjennom studier at Glutamin forhindrer/forsinker katabolske prosesser i kroppen, noe som er viktig dersom man ønkser å beholde/øke muskelmasse. Hadde vært interessant å vite hvorfor du ikke har tro på effekten av dette?

    Lykke til med opplegget! Har nettop begynt å lese bloggen din men skal tråle igjennom for å se hva du konkluderer med.

    Jeg gikk på personlig trener kurs sammen med Karine og du har fått en meget bra alliert der! Hun er genuint interessert i faget og har veldig mye kunnskap på området :-)

    SvarSlett
  8. Jeg er litt skeptisk til Glutamin fordi jeg ikke har sett noen skikkelige vitenskapelige studier på at det faktisk har noen plass i styrketrening. Ikke dermed sagt at det ikke funker. Bruker det fortsatt. Får se hvordan det går...

    SvarSlett