mandag 21. februar 2011

Uke 2

Ok, jeg begynner å gjøre meg endel spennende erfaringer og lærer stadig noe nytt. Men først, de gode nyhetene: dagens målinger viser at alle muskelmålene har økt. Skulderomkretsen har gått fra 112 til 114 cm. Rundt brystet: 99 til 100 cm. Venstre overarm har økt fra 30,5 til 31,5 cm. Høyre arm fra 31,5 til 32,5 cm. Men er dette reelle økninger eller kun målefeil? Tre faktorer gjør målingene usikre:

1. Kort intervall. En uke er litt for kort tid for å observere muskelvekst. Men hvis trenden er oppadgående over de neste ukene også, blir målingene sikrere.

2. Målested: Kun en liten variasjon i målestedet kan ha mye å si for målingene.

3. Små forandringer: hvis endringer i målene er innenfor måleusikkerheten, blir målingene verdiløse. Igjen vil trenden over tid avklare dette.

Uansett, så er det positivt at jeg ihvertfall ikke fant at musklene har blitt mindre på en uke. Det hadde virkelig vært demotiverende.

Kardio under bulk?
Da jeg startet med bulkingen, fikk jeg det for meg at jeg ikke skulle trene kardio i denne perioden. Jeg trodde at dette ville forbrenne for mye kalorier og føre til mindre muskelvekst. Vanligvis løp jeg 1-3 ganger i uken, men de siste 3 ukene har jeg ikke løpt i det hele tatt. Dette, i kombinasjon med økt kaloriinntak, har ført til at jeg har begynt å lagre fett på magen. Ikke mye, men nok til at jeg synes det er ustilig. Det er opplagt at jeg inntar for mye kalorier.

For å bøte på dette kunne jeg prøvd å trene mer styrke. Men jeg trener allerede på alle hverdager, så noe mer trening er ikke særlig sannsynlig. Har derfor søkt endel på nettet og funnet ut at mange andre er like forvirret som meg hva angår kardio og bulking. Altså hovedprinsippet er å ligge i kalorioverskudd for å få muskelvekst. Men nøkkelen er å ligge i akkurat NOK kalorioverskudd, og ikke for mye. Når musklene har brukt det de trenger for å vokse, vil det resterende overskuddet lagres som fett på kroppen. Dermed kan man risikere å sitte igjen med for mye fett på kroppen mot slutten av bulkperioden, som i tur vil gjøre selve rippingen enda vanskeligere.

Jeg har derfor bestemt meg for å innføre litt kardio i bulkperioden også. Kommer derfor til å løpe 2-3 ganger i uken a 30 min, og holde pulsen på ca 75-80% av maks. Faren kan bli at jeg forbrenner for mye, og således ikke har igjen nok til å øke muskelmassen. Her blir de ukentlige muskelmålingene essensielle. Selvom de er upresise, er de det eneste målet jeg har. Så hvis musklene fortsetter å vokse i et tilfredsstillende tempo, samtidig som jeg trener kardio OG hindrer fettlagring, så spiser jeg akkurat nok kalorier.

Så får vi se hvordan det går. Første løpetur allerede ikveld.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar