lørdag 12. februar 2011

Trening under bulking



Som sagt må man trene hardt og intenst og ha et høyt kaloriinntak for å øke muskelmassen. Hva angår trening, har jeg et todelt styrkeprogram, som jeg kjører annenhver dag på hverdager. Dette innebærer styrketrening 5 dager i uken, og hver muskelgruppe får 48 timers hvile mellom øktene. Den ene uken kjøres det ene programmet 3 ganger og det andre 2 ganger, mens det omvendte er tilfelle den neste uken. Magen trener trener jeg 3 ganger hver uke. Jeg prioriterer øvelser som går på store muskelgrupper, da det etter min mening er slike øvelser som bygger muskler best. De fleste eksperter er også enige om at få repetisjoner med tunge vekter bedre enn mange repetisjoner med lette vekter. Flere nevner 6 reps i 3 sett per øvelse som det ideelle. Klarer man flere reps, må man øke vekt/motstand på apparatet.

Program 1

Det ene programmet trener skuldre, bryst, triceps. For bryst mener jeg benkpress med fristang er best. Jeg anbefaler 6x3 med så tunge vekter man klarer.

Videre tar jeg en versjon av pec-deck med wire-apparat, samt skråbenk med håndmanualer. For triceps tar jeg løft bak hodet med håndmanualer, samt nedtrekk med wire. For skuldre tar jeg ”benkpress” i sittende stilling, samt hevning av håndmanualer ut mot sidene til skulderhøydre.

Program 2

Det andre programmet trener rygg og biceps. Min favorittøvelse her er chin-ups. Dette er kanskje den beste overkroppsøvelsen og jeg anbefaler alle å gjøre den. Selv om du kun klarer en repetisjon, så gjør det likevel. Den styrker biceps og rygg, men virker også på skuldre og bryst. Jeg har gjort denne øvelsen lenge og klarer ganske mange reps. Jeg har nå derfor begynt å ta

den med ekstra vekt. Jeg fester en 5 kgs skive i et belte rundt livet og gjør 6x3. Videre gjør jeg 3 sett med ”bråsterk” i ganske bratt bakke. Jeg gjør også en ”ro-øvelse”, enhåndsløft fra gulvet og diverse biceps øvelser.

Jeg gjør ulike mageøvelser mandag, onsdag og fredag i hver uke.

2 kommentarer:

  1. Hei,

    Takk for gode tips. Ditt forslag til matinntak blir nok i det toffeste laget for min del aa folge helt skjematisk, ei heller vil jeg trene 5 ganger i uken, men mange nyttige tips her.

    Men lurer paa om du kunne forklare hva "Pec-deck" og "braasterk i bratt bakke" er? Videre, hva er forskjellen mellom benkpress med fristang og benkpress med manualer (slik som paa bilde 3)?

    Registrerer at du ikke har noe opplegg for bein. Er det bevisst?

    SvarSlett
  2. Hei Kamil.

    Pec-Deck er vanligvis det apparatet hvor du sitter oppreist og skyver to "puter" (koblet til vekter) innover med underarmene. For å trene brystmusklene. Min versjon: Se bildet av det apparatet over (rektangulært). Jeg tar tak i de to håndtakene som henger øverst og drar de frem og sammen foran meg.

    Braasterk: http://scanmig.no/index.html

    Har ikke noe opplegg for bein fordi jeg synes det er DØKJEDELIG. Men det hører absolutt med!

    SvarSlett