tirsdag 26. april 2011

Uke 9 & 10 - Lavkarbo hjelper...

Har tillatt meg å skippe forrige ukes rapport da det har vært ferie. Fordelen er at jeg nå kan oppsummere de siste 2 ukers hendelser. Som jeg skrev i forrige post, så har jeg testet ut en lavkarbo diett i påsken. Egentlig et litt dumt tidspunkt for et slikt eksperiment da det er har vært deilig marsipan over alt. Men jeg har holdt ut likevel og får anta at jeg har kommet styrket ut av det.

Jeg har lest litt om lavkarbo og konsultert de som kan mer enn meg. Prinsippet med lavkarbo er at kroppen skal gå tom for sine glykogenlagere ("sukkerlagere") og dermed heller forbrenne fett for å skaffe energi til kroppens funksjoner. Jeg har sett at folk praktiserer dette ulikt. Noen synes det holder med å begrense eller redusere inntaket av karbohydrater for å få en fettforbrennende effekt, mens andre er mer ekstreme og presser karbohydratinntaket til under 20 gram daglig for å komme i såkalt ketose. Med ketose menes at kroppen produserer ketonlegemer av å forbrenne fett. Dette kan angivelig måles med såkalt "ketostix" (fås kjøpt på apoteket) som dyppes i en urinprøve. Er man i ketose, vil det slå ut på urinprøven.

Jeg valgte (selvsagt) å gå for den ekstreme metoden og holdt meg under 20 gram karbohydrater daglig. Til de som lurer, så kan jeg fortelle at dette tilsvarer ekstremt lite mat med karbohydrater. Ifølge mine beregninger ble kvoten fylt med kun et par knekkebrød til frokost og mindre salat/grønnsaker til de andre måltidene. Resten av måltidene bestod hovedsakelig av fisk og kylling. Et typisk dagseksempel:

Løpe 9 km på tredemølle (2 ganger i uken)
Frokost - 30 gram protein i shake. Stor boks med makrell fordelt på 2 knekkebrød. 1 kaffe.
Lunsj - 1 boks cottage cheese
Middag - 1 filet med laks og litt kokte grønnsaker. Alt. kyllingfilet.
Ettermiddag/kveld - egg eller fisk eller kylling
Før leggetid - 30 gram protein i shake.

På denne dietten gikk jeg med et konstant sukkersug. Stagget dette til en viss grad med light brus, men har likevel hatt sterk lyst til å stappe i meg kaker, sjokolade og ikke minst brødskiver med brunost. I natt drømte jeg til og med at jeg kjøpte en stor eske med Kong Haakons konfekt og spiste alle bitene. Antar at trangen er ekstra sterk nettopp fordi disse tingene er off limits. Et annet problem er at jeg ikke føler meg helt mett på denne dietten. Det er begrenset hvor mye fisk og kylling og cottage cheese man orker å spise uten tilbehør som ris, grønnsaker elle brød.

Jeg trener som kjent mye styrketrening og har funnet ut at streng lavkarbo er ganske lite kompatibelt med hard styrketrening. I hvert fall gjelder det for min del. Under treningen prøver jeg å løfte så tungt som overhodet mulig og presser meg til det ytterste på hver øvelse. Har merket ganske fort at uten tilstrekkelig med karbohydrater i forbindelse med treningen har jeg ingen muligheter til å yte like mye eller ha progresjon. Og styrketrening er svært viktig for meg. Har derfor funnet ut at på dager med styrketrening må jeg tillate meg mer karbohydrater. Feks rett etter trening inntar jeg umiddelbart 40-50 gram enkle karbohydrater (feks juice eller Powerade). Også rett før trening må jeg har litt ekstra rask energi. Jeg tror dette er helt greit. Når man trener såpass mye er 50 gram med KH ingen ting, og blir tatt opp av slitne muskler umiddelbart. Jeg tenker meg at det er som å skvette litt vann på en varm stekepanne. Fordufter med en gang.

Jeg tror således at jeg har funnet min perfekte balanse videre i prosjektet. På dager med kardiovaskulær trening (løping) og på dager uten trening kjører jeg strengt lavkarbo. Mens på dager med styrketrening tillater jeg meg mer karbohydrater. Tror dette er en grei kombinasjon. Kommer innimellom til å legge inn dager med intermitterende fasting også, for å presse kroppen ytterligere til å ta av sine fettreserver.

For meg har lavkarbo dietten den siste uken definitivt gitt resultater. Tok en urintest på jobben og fant ut at jeg produserte ketonlegemer som et tegn på fettforbrenning. I speilet ser jeg også synlige resultater (Husk, jeg var ganske slank fra før). Musklene er mer markert rundt skuldrene og i hvert fall på ett rom og med riktig vinkel og belysning kan jeg begynne å skimte 6-packen. Dette er selvsagt ikke kun et resultat av en uke med lavkarbo, men sannsynligvis en naturlig utvikling på flere mnd med trening og fornuftig diett. Jeg har fortsatt over 2 mnd på meg til prosjektet slutter og er nå ganske sikker på at jeg kommer til å nå målet om å bli Ripped.

3 kommentarer:

  1. Hei!
    Så gøy at du er i gang! Gratulerer! Jeg må si du kjører hardt på, -husk at iflg Atkins (hvis jeg husker rett), skal induksjonsbiten (20 g karbo)av dietten bare kjøres i 14 dager. Så kan du øke på med litt karber etterhvert. Tror rundt 50 per dag skal være bra. Men det jeg egentlig skulle si, er at vi er en familie på fire som har holdt på noen år -og har etterhvert lært oss ganske mange freshe oppskrifter. Det er mye mer der ute å gafle i seg enn bare cottage cheese og kylling heldigvis. Hva med mokkabrownies til helgen for for eksempel? Mange av oppskriftene finner du på forumet til lavkarbo.no, mange i bøkene til Skaldemann, Hexeberg og Annika Dahlqvist - for å tipse om noen :-)
    Søtsuget du opplever vil antakelig ta av ganske snart. De fleste av oss er jo karbojunkies, så det tar noen dager før vi venner oss til nytt kosthold. Uansett - lykke til! Blir spennende å følge deg fremover!

    SvarSlett
  2. Wasim, du må få i deg fiber! Du kommer til å skite murstein! Gikk ned 12 kg på denne dietten i fjor, redd divertikklene eller ileusen tar deg om du ikke tar daglig f.eks havrekli, 2 SS i et melkeglass yoghurt naturell..
    Husk å få i deg daglig tran, vit C, jern og vit. A,,D,E og K.. Ved denne dietten er det fort gjort å gå i underskudd..
    Lykke til:)
    Stian Skramstad, lege, Lofoten

    SvarSlett
  3. Ikke spis store mengder frukt. Inneholder fruktose som hever blodsukkeret. (Spis grønnsaker).

    Søtsug: Spis 20 mandler (ikke flere) når "suget" kommer. Inneholder gunstige fettsyrer som forbedrer kroppens insulinfølsomhet og kan bidra til å holde "cravingen" på avstand.

    Men dette vet vel doktoren -og kan tipse videre til VampVenus...........

    SvarSlett