torsdag 14. april 2011

Uke 9 - Kjøre litt lavkarbo?

Innlegget kommer litt sent denne uken. Har vært mye å gjøre. Feiret 10 års ekteskap blant annet.

Sommeren nærmer seg. Bedømt utifra været vi har hatt her i Oslo-området, skulle man nesten tro den allerede er her. Det gjør at jeg føler jeg begynner å få litt dårlig tid med prosjektet mitt. Popper stadig opp spørsmål i hodet mitt. Gjør jeg det på riktig måte? Kommer jeg til å nå målet med denne metoden? Og jo mer man leser på nettet om ripping, desto mer forvirret blir man. Virker som om det finnes tusen forskjellige metoder. Men visse ting går faktisk igjen.

Angående trening snakker mange om det samme; store muskelgrupper, høy intensitet, få repetisjoner. Unngå isolasjonsøvelser. Godt med hvile mellom øktene. Litt kardio er visst bra.

På kostholdsiden anbefaler mange å spise "whole foods", altså ikke bearbeidet mat. Kylling, kalkun og fisk går igjen. Det gjør også brokkoli og kokte grønnsaker. Havre til frokost er et must. Proteinpulver på morgen og etter trening. Raske karbohydrater er forbudt, bortsett fra rett etter hard trening, da er de faktisk påbudt. Mengde protein skal ligge på 2g per kilo kroppsvekt.

Og jeg har vel stort sett fulgt disse rådene. Men jeg har nok ikke vært så streng på karbohydrater og spist både brød, pasta, ris, sjokolader, kjeks og kaker (sjokolade er min største last). Denne slepphendtheten har ført til at jeg har ligget litt for mye i kalorioverskudd. Har prøvd å bøte på det ved å trene mer kardio, men ikke fått det til i tilstrekkelig grad. Jeg merker at musklene har vokst endel (dog er jeg ikke kjempestor, blir nok aldri det heller, heldigvis) og kona kommenterer også det. Jeg er helt klart sterkere også. Skjortene passer litt trangere over skuldrene og brystet. Prisen jeg har betalt er at det har lagret seg litt fett rundt midjen. Ikke mye, jeg bruker fortsatt samme buksestørrelse, men nok til at jeg begynner å bli litt stresset med tanke på å få frem six packen.

Har derfor nå besluttet å heve innsatsnivået noen hakk. Herifra og inn skal det kjøres knallhardt. Både på trening og med tanke på kosthold. Har bestemt meg for å kjøre litt streng lavkarbodiett i en periode fremover. Ingen pasta, ris og brød og ihvert fall ingen kjeks, kaker og godis. De eneste KH jeg kommer til å få i meg er litt havregryn på morgen og litt kokte grønnsaker eller salat til lunsj/middag. Innimellom kommer jeg til å droppe middager helt og erstatte de med proteinshakes. Lette karbohydrater rett etter trening beholder jeg, de er faktisk det viktigste for å øke muskemassen.

Når det kommer til rask fjerning av fett fra kroppen, har jeg faktisk tro på lavkarbodiett. Men altså kun i kortere perioder. Som en livsstil passer det nok ikke alle. Jeg som trener såpass mye som jeg gjør blir slapp og dårlig om jeg ikke får i meg nok KH. Men kanskje ikke så mye som jeg har tillatt meg i det siste da.

På treningen skal jeg presse meg på hver øvelse. Øker også mengden kardiotrening fremover. Begynte allerede igår med 10 km på 51 minutter. Mange hevder at løping hemmer muskelvekst. Det er jeg ikke helt enig i. Muskler brytes ned ved hard styrketrening, og vokser seg større av næring og hvile. Når jeg løper bruker jeg ikke musklene spesielt hardt og uansett sørger jeg for å få i meg nok næring og hvile til at musklene som utsettes for stress under vektløfting likevel får vokst.

The heat is on!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar